Vrijwel alle skateparks in Amsterdam en Nederland zijn gemaakt met losse toestellen gemaakt van staal, roestvrijstaal, polyester en soms beton. Het doel van Skatemates is om een gesmeerd betonnen skatelandschap te maken en niet met kant-en-klare elementen te werken. ’s Wereld beste skatevoorzieningen hebben namelijk één gemeenschappelijke eigenschap: ze zijn allemaal gemaakt met gesmeerd beton, zonder uitzondering… beton is dan ook de enige optie die een professionele skatevoorziening mogelijk maakt. Dit heeft vijf redenen:
- De voordelige prijs van beton
- Lange levensduur & lage onderhoudskosten
- Lager blessure risico
- Elke vorm is mogelijk
- De hoge kwaliteit van het eindproduct
1 Prijs van beton
Beton is goedkoper dan staal, roestvrijstaal, polyester of welk ander materiaal dan ook. Leveranciers van modulaire skate toestellen beweren dat hun kant-en-klare skateparks juist een voordelige keuze zijn maar het tegenovergestelde is waar. Vraag een offerte aan met het ontwerp van een bestaand betonnen skatepark en je zult zien dat de offerte van de modulaire leverancier duurder uitvalt dan wat het kostte om het betonnen skatepark te maken.
Een skatevoorziening van beton duurt wel langer om te maken dan een skatevoorziening die met ‘kant en klare’ elementen wordt samengesteld. Wat je echter niet ziet zijn de manuren die nodig waren om deze ‘pre-fab’ elementen te maken. De fabricage van de elementen meegerekend is het totaal aantal benodigde manuren vergelijkbaar met de manuren die nodig zijn voor een gesmeerde betonnen voorziening.
2 Langere levensduur & lage onderhoudskosten
Beton heeft een langere levensduur dan hout, polyester, staal, roestvrijstaal en dicht asfalt beton. Doordat er geen afzonderlijke onderdelen zoals plaat- of bevestigingsmaterialen worden gebruikt zijn de enige onderhoudswerkzaamheden het jaarlijks coaten van het beton. Er zijn wereldwijd geen voorbeelden bekend van modulaire skateparks ouder dan 20 jaar.
Dat betonnen skateparks een langere levensduur hebben dan modulair skateparks wordt mooi geïllustreerd door het skatepark van Rotterdam uit 2001 en de snakerun in Oldenzaal uit 1979. Het modulaire skatepark in Rotterdam is ondanks een jaarlijks onderhoudscontract in de zomer van 2012 gesloten wegens verregaand verval van de toestellen. De betonnen snakerun in Oldenzaal heeft sinds de bouw in 1979 slechts één keer een onderhoudsbeurt gekregen en functioneert tot op de dag van vandaag prima.
3 Rij- en valeigenschappen van beton en asfalt
Skates & skateboards hebben kleine, harde wieltjes niet groter dan 60mm en hebben geen schokdemping. Door een grove ondergrond ontstaan meer trillingen en heeft een skater minder voeling met het board of de skates dan wanneer het oppervlak glad en egaal is. Hoe egaler het rijoppervlak is des te fijner het skate. Als je valt dan glijdt beton veel beter wat weer leidt tot een lager blessurerisico dan bij een asfaltoppervlak. Dit maakt het tot het ideale rijoppervlak voor een skatelandschap. Beton kan bovendien beter onder een helling worden aangebracht dan asfalt. Bijkomend voordeel is dat glad beton sneller opdroogt dan asfalt waardoor het eerder kan worden gebruikt na een periode van regen.
4 Elke vorm wordt mogelijk
Wanneer goed aangebracht laat beton zich in iedere vorm aanbrengen, hierdoor wordt elk ontwerp voor het skatelandschap mogelijk. Een uniek ontwerp heeft een grotere aantrekkingskracht en gebruikerswaarde dan een modulair landschap van gekoppelde prefab toestellen.
5 Hoge kwaliteit van het eindproduct
Een gesmeerd betonnen landschap met verschillende niveau’s heeft een vele malen hogere speelwaarde dan een asfaltvlakte die is ingericht met verschillende losse toestellen er bovenop geplaatst. Een gesmeerd betonnen landschap geeft een samenhangend beeld waardoor de visuele kwaliteit van de openbare ruimte groter is dan in het geval van een asfaltvlakte met stalen of polyester toestellen erop.